close
رزرو هتل
تور چین
زندگی نامه خود نوشت استادعبدالباسط

موضوعات سایت
نرم افزار نرم افزار
نرم افزار آموزشي نرم افزار آموزشي
نرم افزار كامپيوتر نرم افزار كامپيوتر
نرم افزار براي موبايل نرم افزار براي موبايل
مدرسه مجازي مدرسه مجازي
تدريس انلاين تدريس انلاين
مطالب عمومي مطالب عمومي
چرا ما مسلمانيم ؟ وبايد مسلمان بمانيم چرا ما مسلمانيم ؟ وبايد مسلمان بمانيم
فال حافظ فال حافظ
احاديث احاديث
دعاى پيامبر(ص) هنگام رويت هلال رمضان دعاى پيامبر(ص) هنگام رويت هلال رمضان
قرآن قرآن
دانستنيهاي قرآني دانستنيهاي قرآني
ترتيل كامل قرآن كريم باصداي استاد پرهيزگار ترتيل كامل قرآن كريم باصداي استاد پرهيزگار
ربّناهاي قرآن ربّناهاي قرآن
تلاوت ها تلاوت ها
مطالب آموزنده مطالب آموزنده
تبريك مناسبت ها تبريك مناسبت ها
متن تبريك نيمه شعبان متن تبريك نيمه شعبان
تبريك به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان تبريك به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان
پيام هاي آسمان پيام هاي آسمان
کتاب درسی پیام های آسمان هفتم ( متوسطه اول) کتاب درسی پیام های آسمان هفتم ( متوسطه اول)
مطالب کمک آموزشی مطالب کمک آموزشی
عربي عربي
كتاب درسي كتاب درسي
قصص العربیۀ قصص العربیۀ
قواعد عربی قواعد عربی
مکالمه عربی مکالمه عربی
رمضان ماه مهماني خدا رمضان ماه مهماني خدا
فضيلت ماه رمضان فضيلت ماه رمضان
پاورپوینت پاورپوینت
پاور پوينت كتاب عربي پاور پوينت كتاب عربي
پاورپوینت تدریس قرآن پایه هفتم پاورپوینت تدریس قرآن پایه هفتم
پاور پوینت آموزنده پاور پوینت آموزنده
پاور پوینت عربی پاور پوینت عربی
ترجمه دروس ترجمه دروس
ترجمه دروس عربی هفتم ترجمه دروس عربی هفتم
تصاویر تصاویر
تصاویر کتاب عربی هفتم تصاویر کتاب عربی هفتم
تسلیت مناسبت ها ی مذهبی تسلیت مناسبت ها ی مذهبی
متن متحرك و تصاوير متحرك بمناسبت ولادت باسعادت امام حسن (ع) متن متحرك و تصاوير متحرك بمناسبت ولادت باسعادت امام حسن (ع)
تسلیت به مناسبت اربعین حسینی تسلیت به مناسبت اربعین حسینی
کتاب درسی کتاب درسی
کتاب درسی قرآن پایه ی اول متوسطه(پایه ی هفتم) کتاب درسی قرآن پایه ی اول متوسطه(پایه ی هفتم)
نمونه سؤالات نمونه سؤالات
نمونه سوالات پیام های آسمان نمونه سوالات پیام های آسمان
نمونه سوالات عربي نمونه سوالات عربي
نمونه سوالات قرآن نمونه سوالات قرآن
مطالب کمک آموزشی مطالب کمک آموزشی
روش تدریس پیام های آسمان روش تدریس پیام های آسمان
مطالب آموزنده مطالب آموزنده
زندگی نامه خود نوشت استادعبدالباسط زندگی نامه خود نوشت استادعبدالباسط
تصاویر تصاویر
تصاویر عربی تصاویر عربی

لینکستان
مطالب پیشرفته9
نوین پی سی :: نوین ترین فروشگاه آنلاین در ایران
دانلود آهنگ جدید
طلوع خورشید
گروه آموزشی دینی و قرآن وعربی متوسطه اول استان هرمزگان
عربی برای همه . آموزش مکالمه عربی
پایگاه قرآنی دارالقرآن
دی ال سی
سایت معلمان واساتید عربی
گروه آموزشی معارف و عربی در سوریه و لبنان و اردن
قرآن ، پیام های آسمانی و عربی دوره راهنمایی و متوسطه
شبکه مترجمین ایران
گروه آموزشی عربی استان هرمزگان
وبلاگ عادل اشکبوس مؤلف کتب عربی
سایت گروه درسی عربی
آموزش درس عربی متوسطه 1
دوست قرآنی
پیام نسیم
فرهنگ لغت
نورالجبین
آموزش درس عربی (خانم آقایی)
پایگاه درسهایی از قرآن
دینی وعربی متوسطه اول (خانم انا محمدی)
گروه دینی وعربی شهرستان آبیک
عنوان آزمایشی
گروه آموزشي ديني و عربي متوسطه اول
زنگ عربی (خانم دل آرام)
عکس های دوربین ما
مرجع بزرگ ایرانیان|مرجع نمونه سوالات درسی تمام مقاطع و دانلود سنتر بزرگ ایران
قرآن،عربی و پیام دوره متوسطه1(مشهد مقدس)
آموزش قرآن دینی وعربی(آقای محمدتقی باقری)
آموزش درس عربی ( خانم سعدی)
گنجینه عربی-علیزاده
آمزش الکترونیکی متوسطه اول(آقای غریبی)
سايت امام علي (ع)
سرزمين دانلود
پايگاه كيفيت بخشي آموزشي ديني وقرآن استان گيلان
گنجینه عربی 2- علیزاده
آخرین مطالب ارسال شده
تيم طراحان رزبلاگ

تدریس الکترونیکی ومجازی (( دوره متوسطه اول)) تدریس الکترونیکی ومجازی (( دوره متوسطه اول)) تدریس الکترونیکی ومجازی (( دوره متوسطه اول))
آرشیو لینک ها ارسال لینک
جستجو

لوگوی دوستان
لوگوی ما

آموزش آنلاین ((موسوی))

جستجو گر پیشرفته سایت



آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
دانلود20سوال چهارگزینه ای عربی هفتم از دروس 14-15-16 دانلود20سوال چهارگزینه ای عربی هفتم از دروس 14-15-16 0 839 farah
~~دانلود~~20سوال چهارگزینه ای عربی هفتم از دروس 14-15-16 ~~دانلود~~20سوال چهارگزینه ای عربی هفتم از دروس 14-15-16 0 275 farah
نمونه سوال پیام آسمانی هفتم از درسهای 9-10-11 نمونه سوال پیام آسمانی هفتم از درسهای 9-10-11 0 1156 farah
سوال قران هفتم در بهمن ماه 92 از درس 6 -8 -7 سوال قران هفتم در بهمن ماه 92 از درس 6 -8 -7 0 241 farah
نمونه سوال عربی هفتم نمونه سوال عربی هفتم 0 1079 farah
نمونه سوال عربی هفتم در ترم دوم  به دو صورت نمونه سوال عربی هفتم در ترم دوم به دو صورت 0 1240 farah
سولات عربی سوم راهنمایی در دی ماه 90 سولات عربی سوم راهنمایی در دی ماه 90 0 157 farah
سوالات قران سوم راهنمایی در دی ماه92 سوالات قران سوم راهنمایی در دی ماه92 0 135 farah
سوالات قران سوم راهنمایی در دی ماه92 سوالات قران سوم راهنمایی در دی ماه92 0 106 farah
پاورپوینت درس پنجم قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول) پاورپوینت درس پنجم قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول) 1 338 farah
نمونه سوال عربی هفتم قسمت 2 نمونه سوال عربی هفتم قسمت 2 0 343 farah
سوالات میان ترم عربی هفتم سوالات میان ترم عربی هفتم 0 280 farah
پاور پونت عربی هفتم درس 8 - پاور پونت عربی هفتم درس 8 - 0 235 farah
سوالات نیم ترم اول عربی سوم راهنمایی سوالات نیم ترم اول عربی سوم راهنمایی 0 118 farah
پاور پوینت درس 9 عربی هفتم پاور پوینت درس 9 عربی هفتم 0 356 sayedmozaffar
نمونه سوال عربی سوم راهنمایی نمونه سوال عربی سوم راهنمایی 0 151 sayedmozaffar
پاور پوینت درس 8 عربی هفتم پاور پوینت درس 8 عربی هفتم 0 249 sayedmozaffar
مجموعه سوالات امتحاني کتاب پيام هاي آسمان پايه اول متوسطه (هفتم) مجموعه سوالات امتحاني کتاب پيام هاي آسمان پايه اول متوسطه (هفتم) 0 1059 sayedmozaffar
فیلم ها ونرم افزار های کمک آموزشی فیلم ها ونرم افزار های کمک آموزشی 0 331 sayedmozaffar
فیلم ها ونرم افزار های کمک آموزشی فیلم ها ونرم افزار های کمک آموزشی 0 240 sayedmozaffar
نویسنده : سيدمظفرموسوي نسب



استاد عبدالباسط
 
 
 
زندگینامه

متن حاضر گزیده ویرایش شده ای از یك مصاحبه با استاد عبدالباسط می باشد، كه به صورت زندگینامه خود نوشت تنظیم شده است.

من" عبدالباسط محمد عبدالصمد" از قریه ارمنت كه حالا مبدل به شهر شده از توابع استان قنا در جنوب مصراست؛ فاصله ارمنت با قاهره تقریباً 700 كیلومترمی باشد. من در سال 1349 هجری قمری،( 1307 هجری شمسی) به دنیا آمدم .

در ده سالگی قرآن را حفظ نمودم. عاشق قرآن بودم و از خدا آرزو می كردم كه یك قاری مشهور بشوم. من برای شنیدن قرآن، مسافت زیادی را پیاده طی می كردم؛ چون در آن زمان در خانه ها رادیو وجود نداشت و فقط قهوه خانه ها رادیو داشتند.

شیخ رفعت و شیخ شعشاعی- دو نفری كه در آن زمان مشهور بودند- در رادیو قرائت قرآن داشتند. شیخ رفعت دو بار در هفته روزهای دوشنبه و جمعه  تلاوت داشت. و ما سه كیلومتر راه را پیاده طی می كردیم تا به صدای شیخ رفعت گوش بسپاریم و برای استفاده از سایر قاریان در جلسات شبانه قرآن شركت می كردیم . من در مكتبخانه های همان روستا قرآن را حفظ كردم . در آن زمان هنوز روستای ما مبدل به شهر نشده بود.

من به پدرم گفتم كه می خواهم علم قرائات را فرا گیرم و قاری مشهور بشوم. پدرم مرا تشویق كرد. اما برادران بزرگترم به دانشگاه الأزهر رفتند و در علوم دیگری تحصیل كردند.

پدرم می خواست مرا به " طنطا" كه ناحیه ای مشهور در علوم قرائات و تعلیم علوم قرآنی بود ببرد، اما شیخی از ناحیه شمال به روستای ما آمد و برای تعلیم علوم قرآنی و قرائات، مردم از او استقبال كردند، كه من هم نزد او رفتم و قرائات سبع را یاد گرفتم. او احساس می كرد كه من علاقمند هستم و توانایی دارم كه قرائات سبع را یاد بگیرم، پس مرا در این امر تشویق می كرد . او قصد آموزش ده قرائت را داشت اما من به فراگیری هفت قرائت قانع بودم . معلم مرا با خود در جلسات شبانه قرآن همراه می برد و تقریباً مرا مثل فرزند خود حساب می كرد.

من قرآن را در ده سالگی و قرائات سبعه را در 12 سالگی و عشره را در 14 سالگی، یعنی همه قرائت های دهگانه را- الحمدلله- آموختم . 

ما علاوه بر حفظ قرآن، در كتاب ها معانی را هم فرا می گرفتیم. چون علم به معانی در رعایت وقف و دیگر قواعد لازم است.

گرچه در مصر دانشكده قرائات قرآنی ایجاد شده ولی هنوز هم چند مكتبخانه در مصر موجود است ولی مسئولین دوباره تشویق  شده اند تا مكتبخانه ها به وضع سابق خود برگردد.

البته مدرسه قرائات هم هست ولی این مخصوص كسانی است كه قرآن را حفظ كرده اند و می خواهند قرائت ها را بیاموزند و این مدرسه وابسته دانشكده زبان ادبیات و عرب به دانشگاه الأزهر است. و قرائت های هفتگانه، دهگانه، چهارده گانه، قواعد قرآن و زبان عربی و به طور كلی علوم قرآنی و علوم وابسته به آن در آنجا تدریس می شود.

من تمام وقت خود را صرف قرآن كرده ام و تمام زندگی ام صرف تعلیم قرآن و جلسات دینی شده است. گرایش من بیشتر به قرائت قرآن و برگزاری لیالی قرآنی و دعوت های شخصی از كشورهای اسلامی و ضبط رادیویی و تلویزیونی و... است.

هنگامی كه 19 سال داشتم در سال 1951 برای اولین بار به قاهره رفتم. و حافظ قرآن بودم و در منطقه"صعید" شهرتی داشتم.  به مناسبت میلاد پیامبر جشنی برپا بود. بعضی ها مرا می شناختند و تمایل داشتند من در بعضی از این مناسبت ها قرآن بخوانم. اما من به علت غربت، و حضور قاریان معروف تردید داشتم. یكی از علما كه مرا می شناخت از من درخواست كرد كه ده دقیقه قرآن بخوانم. من پذیرفتم كه ده دقیقه قرآن بخوانم اما یك ساعت و نیم طول كشید. سبحان الله . توفیقی از جانب خداوند بود و مسجد پر شد از جمعیت، مرتباً از من می خواستند كه باز هم بیشتر بخوانم و من همچنان تلاوت می كردم .

 

روز بعد باز از من خواستند بخوانم و من هم حاضر شدم. بعضی از مسئولین هم بودند كه البته آنها را نمی شناختم. مرا خواستند و گفتند:" اهل كجا هستی"؟

گفتم:" اهل صعید هستم، از روستایی به نام ارمنت."

به من گفتند:" چرا به رادیو نمی آیی شهرت پیدا كنی؟"

گفتم:" من در صعید مشهور هستم."

گفتند:" به جای آن كه در یك منطقه مشهور باشی، در همه دنیا شهرت پیدا می كنی."

گفتم كه باید با دیگران و از جمله پدر مشورت كنم.

به من گفتند: لازم نیست، توكل بر خدا كن و به رادیو بیا. من نیز چون حس كردم كه پیشرفتی برای من  در این كار هست، پذیرفتم . در آن زمان، شیخ الضباع مسئول جلسات قرآنی بود و كتاب هایی در زمینه قرائات و علوم قرآنی نوشته بود، او در علوم قرآنی و قرائت ها مرجع به حساب می آمد. شیخ پس از این كه متوجه شد قرائات سبع را حفظ هستم؛ به من تبریك گفت و وعده داد كه اوقاتی برای قرائت قرآن در رادیو برایم مشخص كند.

از آن پس هر یك ماه یا هر یك ماه و نیم یك بار، در رادیو تلاوت داشتم . نماز صبح را در مقام حضرت زینب(س) می خواندم و بیرون می رفتم و پیاده تا رادیو كه در خیابان علوی بود می رفتم و ساعت 5/6 تا 7 صبح تلاوت قرآن داشتم.

 

در سال 52 بود كه به حج مشرف شدم و برای اولین بار بود كه در همین كشور تلاوت قرآن من روی نوار ضبط شد. البته در تلاوت از برخی قاریان از جمله شیخ مصطفی اسماعیل، مرحوم شیخ شعشاعی و شیخ رفعت نیز تاثیر داشته ام . این یك قاعده است كه هرگاه  قرآن از دل خوانده شود، بر دل هم می نشیند و در خود خواننده هم تأثیر می گذارد. من روش خاصی در قرائت قرآن داشتم كه از كسی هم اكتساب نكرده بودم. كه البته شنیده ام این روش، هم اكنون در مصر، و در سایر كشورها، حتی در مالزی و اندونزی و جاهای دیگر دارای مقلدان فراوانی شده است. من خوشحالم كه كسی از روش من تقلید می كند ولی در عین حال تقلید را تشویق و تأیید نمی كنم، چون عمر تقلید كوتاه است.

و  شخص تقلید كننده از تقلید سایر قاریان خسته خواهد شد.  لازم است انسان برای آن كه بتواند كار قرائت قرآن را ادامه بدهد، شیوه ای برای خود انتخاب كند. 

از طرف دیگر صدا، یك موهبت است و میكروفون، تنها ابزاری است كه صدا را نیرومند می كند و آن را به جاهای دور دست و به گوش شنوندگان بیشتر می رساند، اما صدا باز هم فی نفسه باید زیبا باشد و دارای ارزش خاص خودش.

قاری قرآن می تواند هم داخل یك استودیو به تلاوت بپردازد هم در برابر شنوندگان. بعضی اوقات كه انسان دچار حالت معنوی خاصی می شود ممكن است كه یك ساعتی، ساعت تجلی باشد. گاهی اوقات انسان منسجم است. در آن ساعات، فیوضات الهی وجود دارد. در این اوقات ممكن است در استودیو بخواند و بهتر از هنگامی كه مردم حضور دارند، بشود. در بعضی اوقات برعكس، حضور مردم برای او بهتر است. بنابراین، بستگی به حالت قاری دارد. ساعاتی وجود دارد كه همراه با معنویت است: فرشتگان نازل می شوند و همراه با فیوضات الهی است، گاهی انسان در مسجد تلاوت می كند و احساس می كند كه یك فضای نورانی بر آنجا حاكم است. من خودم یك بار در روضه شریف نبوی قرآن می خواندم، اصلاً  احساس خستگی نكردم.

در آن زمان، مرحوم ملك محمد پنجم، پادشاه مغرب بود و من در آن سفر همراه او بودم. بعد از پایان قرائت قرآن، احمد بنّانی كه از مقامات بلندپایه دربار مغرب بود، آمد و گفت: اعلیحضرت پادشاه از شما می خواهد كه به مغرب بیایید و در آنجا اقامت دائمی داشته باشید و هر چه بخواهید برایتان فراهم می كنند.

 

من در آنجا سوره مزمل را تلاوت می كردم و حالت عجیبی داشتم. گویا در بهشت قرآن می خواندم. به یاد حدیث پیامبر بودم كه فرمود:" بین محراب و منبر من بوستانی از باغ های بهشت است."

این مسئله را انسان باید به خدا بسپارد، بعضی اوقات هست كه انسان به آن توجه ندارد و می فهمد كه فیوضات الهی و معنویت عجیبی در آنجا به داد او می رسد و بعضی اوقات تصمیم می گیرد كه به بهترین وجه بخواند اما بر خلاف تصورش، موفق نمی شود.

 قرائت قرآن در روزها و شب های ماه رمضان، دارای حالات دیگری است.

 

رمضان، دارای زیبایی خاصی است. قرآن در ماه رمضان نازل شده و در آن ماه همواره قرائت می گردد، لذا انسان از قرائت قرآن در ماه رمضان بیشتر لذت می برد تا در اوقات دیگر. البته تحسین قاری، توسط شنوندگان هم موثر است كه البته من الفاظی را كه خارج از حد باشد نمی پسندم.

"الله الله" گفتن با صدای ملایم مقبول است و اشكالی ندارد، اما صداهایی كه بیش از حدّ باشد و همچنین در جای خود به كار نرود، شایسته نیست. مثلاً تحسین در بعضی آیات خوب است. اما تحسین در آیاتی كه مربوط به عذاب است خیلی خوب نیست.

در آیاتی كه ذكر بهشت و نعمتی می شود، تحسین خوب است اما در بعضی جاها حتی معنای آیه قرآنی را نمی فهمند و فریاد می كشند: الله . این از نظر من تحسین نیست. علاوه بر این، من هرگز بلندتر بودن صدای شنوندگان را نسبت به قاری درست نمی دانم و یك محفل آرام را برای قرائت قرآن بهتر می دانم. اگر آرامش باشد بهتر از سر و صداست.

نحوه قرائت قرآن را، هم به صورت ترتیل، هم به صورت تحقیق می پسندم. بعضی ها ترتیل را و برخی دیگر تحقیق را می پسندند و این به عهده انسان است كه گوش دادن به كدام طریق را بپسندند.

فرق بین آن دو در اینست كه:

ترتیل، قرائت سریع است، یعنی به حَدی كه آهنگین نیست.

تحقیق، قرائت آهنگین است كه با صدای خوش و زیبا خوانده می شود.

گفته می شود كه قرائت دارای نت و آهنگ است و نزدیك به موسیقی است. ولی باید گفت كه: خود صدای خوش فی نفسه موسیقی است.

می گویند ابن مسعود در محضر پیامبر قرآن می خواند و پیامبر همواره به او می فرمود: ابن مسعود! برای ما قرآن بخوان. اما در عین حال علاقه داشت كه از دیگران هم قرآن را بشنود.

اصولاً قرآن اگر با صدای نه چندان خوشی هم خوانده شود، فی نفسه باز هم دوست داشتنی است

     بقیه در ادامه مطلب


پنجشنبه 28 آذر 1392
ادامه مطلب
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 205
کل نظرات کل نظرات : 169
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 738

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 150
باردید دیروز باردید دیروز : 63
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 7
بازدید هفته بازدید هفته : 428
بازدید ماه بازدید ماه : 2,960
بازدید سال بازدید سال : 9,618
بازدید کلی بازدید کلی : 309,006

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.159.209.32
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
مطالب پربازدید
نمونه سوالات عربی هفتم نوبت دوم نمونه سوالات عربی هفتم نوبت دوم
نمونه طرح درس کامل از پیامهای آسمانی هفتم از درس چهارم نمونه طرح درس کامل از پیامهای آسمانی هفتم از درس چهارم
بارم بندی جدید عربی هفتم و هشتم در سال 93 بارم بندی جدید عربی هفتم و هشتم در سال 93
دیکشنری المنجد -فارسی به عربی ـ عربی به فارسی دیکشنری المنجد -فارسی به عربی ـ عربی به فارسی
پاور پوینت درس 9 عربی هفتم پاور پوینت درس 9 عربی هفتم
پاورپوینت درس اول عربی پایه ی هفتم (متوسطه اول) پاورپوینت درس اول عربی پایه ی هفتم (متوسطه اول)
جمع های مکسر عربی هفتم+فایل pdf جمع های مکسر عربی هفتم+فایل pdf
سوالات عربی هفتم ترم دوم خردادماه 93 سوالات عربی هفتم ترم دوم خردادماه 93
دانلود کتاب قرآن منظوم به فارسی - امید مجد دانلود کتاب قرآن منظوم به فارسی - امید مجد
روش تدریس درس سوم پیام های آسمان پایه ی هفتم(دوره اول متوسطه) روش تدریس درس سوم پیام های آسمان پایه ی هفتم(دوره اول متوسطه)
پاورپوینت الدرس السابع عربی پایه ی هفتم(دوره اول متوسطه) پاورپوینت الدرس السابع عربی پایه ی هفتم(دوره اول متوسطه)
روش تدریس درس هفتم(اسوه فداکاری وعدالت)پیام های آسمان پایه ی هفتم روش تدریس درس هفتم(اسوه فداکاری وعدالت)پیام های آسمان پایه ی هفتم
نمونه سوال عربی هشتم نمونه سوال عربی هشتم
پاورپونت درس 11 عربی هفتم پاورپونت درس 11 عربی هفتم
دانلودنمونه سوال عربی هفتم ترم دوّم کاری از استاد دکتر یزدانی دانلودنمونه سوال عربی هفتم ترم دوّم کاری از استاد دکتر یزدانی
40سوال چهار گزینه ای پیامهای آسمانی هشتم از چهاردرس اول در آبان ماه93 40سوال چهار گزینه ای پیامهای آسمانی هشتم از چهاردرس اول در آبان ماه93
پاورپوینت درس دوم قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول) پاورپوینت درس دوم قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول)
پاور پوینت الدرس السادس عربی پایه ی هفتم پاور پوینت الدرس السادس عربی پایه ی هفتم
پاورپوینت درس اول قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول) پاورپوینت درس اول قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول)
پاورپوینت درس سوم عربی پایه ی هفتم(متوسطه اول) پاورپوینت درس سوم عربی پایه ی هفتم(متوسطه اول)
نظرسنجی
مطالب وب سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟




درباره سایت

بنده دبير قرآن- پيام هاي آسمان وعربي هستم

اين وب سايت رابراي استفاده دبيران ودانش آموزانمحترم طراحي نموده ام اميدوارم مفيد باشد

مارابانظرات سازنده خود یاری نمایید با تشکر

نمایش زنده اخبار

نمایش زنده اخبار